naar boven  

Adviezen bij hyperventilatie

07-11-2018

Heb je last van hyperventilatie dan kan je het volgende doen;

  • Sta schouderbreed (voeten onder de schouders), zet je benen van het slot af.
  • Houd je mond gesloten, adem in door je neus, zonder geluid en zolang je wil. Doe dit niet overdreven diep. Stel je een heerlijk parfum of een bloem voor, waaraan je ruikt.
  • Probeer tijdens het inademen je flanken horizontaal uit elkaar te zetten. Zet daarbij je handen op de ribben. Met de pink zó, dat je de onderste rib voelt. Plaats je duimen achter. De borst en de schouders mogen niet bewegen.
  • Adem onmiddellijk daarna uit. Dus nóóit vasthouden na de inademing. Adem uit door je mond. Door een niet te grote opening, want dan ga je zuchten en gebeurt er weinig. Maar ook een niet te kleine opening. Geen horizontale streep, maar met getuite lippen. Alsof je een kaars uitblaast en denk: hè, hè, ik laat los.
  • Houd na de uitademing een pauze. Zolang, tot je lichaam weer aangeeft dat je weer moet inademen. Adem dan weer in. Herhaal de oefening een aantal keren.

Een mooi beeld bij deze oefening is de zee. Je ademt in, het water wordt de zee in getrokken. De spanning bouwt zich op. Dan ontstaat er een golf, die over het zand rolt: de uitademing. Het water blijft even op het strand liggen: de pauze. En daarna wordt het water weer in de zee getrokken en wordt de oefening herhaald. Na twee, drie keer voel je al verschil. Je hartslag gaat naar beneden. Het lichaam ontspant maar je geest blijft heel scherp. Na enige tijd kun je deze oefening ook zonder handen op de ribben doen.

Uiteraard kan je deze oefening ook zittend en/of liggend doen.

De techniek van Del Ferro is gebaseerd op het ademen tijdens diepe slaap, de meest ontspannen gemoedstoestand. Zowel het ritme als de manier van ademen. Lig je ongewild wakker? Dan is dit een goede oefening. Door de manier van ademen krijgen de hersenen al snel het slaapsignaal.”