naar boven  

Chronische hyperventilatie: wat kun je hieraan doen?

14-11-2018

Hyperventilatie kan zowel chronisch, lees sluimerend, door de dag heen aanwezig zijn. Echter kan dit uitmonden in pieken of zelfs in aanvallen.

Vanuit de hersenen loopt loodrecht naar onze ademhalingsspier, de middednrifspier, een zenuw: de nervus phrenicus. Deze zenuw pakt elke gemoedstoestand op. Wanneer je nerveus bent, wordt je ademhaling hoger, oppervlakkiger, sneller. Je gaat meer inademen en vaak houd je die inademing vast. Dit is spanning voor onze middenrifpsier. In de huidige tijd waarin we veel aan stress onderhevig zijn, gaan mensen onbewust meer inademen. En we ademen minder uit. Wanneer je dit door de dag heen (onbewust) doet, ben je chronisch aan het hyperventileren. Er ontstaat als het ware een verkeerde samenstelling van zuurstof en koolzuurgas. Die combinatie zorgt ervoor dat je fysiek maar ook mentaal in de problemen komt. Geestelijke ademnood noem ik dat ook wel. Ademhálen kunnen we dus wel. Het probleem is het uitademen, het loslaten. Daar hebben we moeite mee.

Door onze ademtraining leer je het ritme van ademen te veranderen waarddoor het accent komt te liggen op het uitademen. Je leert de middenrifspier, die voor onze ademhaling verantwoordelijk is, te controleren en te ontspannen, waardoor je direct merkt dat klachten die horen bij chronische hyperventilatie afnemen. Hierdoor krijg je weer vertrouwen in je eigen lichaam waardoor je je rustiger gaat voelen. Een prachtige turn around die je met een wetenschappelijk beproefde techniek binnen 4 weken je eigen kunt maken.