naar boven  

Cursus

Ademcoaching voor (top) sporters


Ademcoaching voor (top) sporters

Wil je een sneller herstel na een inspanning en je conditie verbeteren?

Hoe zou het zijn wanneer jij, zowel mentaal als fysiek, een voorsprong zou hebben, doordat jij jouw ademhalingssysteem hebt geoptimaliseerd?

Een prestatie kan niet geleverd worden zonder zuurstof. Tijdens een intensieve inspanning zijn je middenrif en tussenribspieren verantwoordelijk voor het ademen. Hoe intensiever de training, hoe meer je van je ademhalingssysteem vraagt. 

Ademen is de sleutel voor meer vitaliteit

  • De Del Ferro methode is meerdere malen wetenschappelijk onderzocht. Geconcludeerd werd dat door de specifieke Del Ferro ademtraining je al vrij vlot het gevoel hebt meer lucht en controle over de ademhaling te hebben. Om de toename van prestaties in cijfers uit te kunnen drukken is uit onderzoek bij atleten gebleken dat het resultaat in time trails met 2% (hardlopen) tot 4,6% (wielrennen) kan verbeteren. 
  • Ervaringen met topsporters laten zien dat de ademhalingsfrequentie en het aantal hartslagen bij sub maximale inspanning kan verminderen (2 tot 5 slagen) en het vermogen bij gelijke hartslag toeneemt (10 tot  20 watt, bij wielrenners). Het lijken kleine getallen, maar als op de finishlijn de verschillen uit honderdsten van seconden bestaan, is een toename van de prestatie met een procentje al het verschil tussen winnen of verliezen.
  • Neuroloog J.C.J. van Hemert, destijds verbonden aan de Mariastichting te Haarlem toetste als eerste de Del Ferro Methode. Na hem lieten de neurochirurg M.P.A.M. de Grood en de longarts M.C.P.J. Verpalen, beiden verbonden aan het St. Elizabeth Ziekenhuis te Tilburg, een tweede wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van de Del Ferro Methode verrichten.
  • Tijdens deze wetenschappelijk beproevingen werd bevestigd dat hyperventilatie door training volgens de Del Ferro Methode kan worden overwonnen, slaapproblemen en stress kan worden geëlimineerd. Ook heeft de methode een verrassend effect op de conditie, de mindset en bereikt men sneller herstel na een inspanning.
  • De ademhalingstechniek werd dan ook wetenschappelijk onderzocht met behulp van een grote groepen sporters. De vraagstelling die de basis vormde voor het wetenschappelijk onderzoek, was of de Del Ferro Methode een positieve invloed zou hebben op de conditie. Het onderzoek wees uit dat er verband gelegd kan worden tussen het sneller dalend melkzuurgehalte in het bloed van personen die deze techniek toepassen en de door de sportmensen geconstateerde conditieverbetering.

Op basis van dergelijke onderzoeken wordt ademtraining door diverse sportbonden (Atletiekunie, de Triatlonbond, KNZB, KNLTB, KNWU) onderschreven. Ook bij longrevalidatie en ter voorkoming van longcomplicaties bij operaties wordt ademtraining voorgeschreven. Wanneer je voor of tijdens een wedstrijd gespannen bent, ga je oppervlakkiger en sneller ademen. De lucht gaat hierdoor sneller door de luchtwegen en wordt daardoor niet optimaal gefilterd. Daarbij komt dat wij door een oppervlakkige, stress ademhaling gemiddeld maar 30% van onze longcapaciteit gebruiken. 

Via gerichte oefeningen gericht op de training van de middenrifspier en flanken, kun jij je adem besturen zodat je moeiteloos 60-70% van je longcapaciteit gaat gebruiken. Zo zal je via een efficiënte ademtechniek het optimale uit je prestaties behalen. Het stelt je in staat makkelijker en dieper te ademen, waardoor je minder snel moe wordt en sneller herstelt na een inspanning. Het verbetert je sportieve prestaties en vermindert kortademigheid. Daarbij ervaar je ook emotioneel en mentaal meer rust en ruimte, waardoor de focus wordt verscherpt. 

Een disfunctionele ademhaling kan aan de basis staan van klachten die je in eerste instantie niet direct met je ademhaling associeert, zoals druk op de borst, een opgejaagd gevoel, duizeligheid, hyperventilatie, vermoeidheid, slaapproblemen, stress of een burn-out. 

Tijdens de training leer je de Del Ferro methode van onze ervaren docenten en zal je versteld staan van de effectiviteit van de methode, want al na de eerste les zullen er opmerkelijke resultaten worden behaald.

Hoewel de unieke middenrif-ademhalingstechniek het belangrijkste onderdeel van de training is, wordt er ook gewerkt aan je mindset zodat je zelfvertrouwen wordt versterkt en je ondanks stress top prestaties zult leveren.

Met meer dan 40 jaar ervaring en duizenden mensen die de ademtraining volgens de Del Ferro hebben gevolgd heeft de Del Ferro Methode bewezen dat veel (top) sporters baat hebben bij deze methode en efficiënt hebben leren ademen.

Wat kun je verwachten?

  • Vrij en diep kunnen ademen vanaf de eerste les
  • Conditie verbetering
  • Sneller herstel na inspanning
  • Een mentale en fysieke voorsprong
  • Je vitaal voelen
  • Betere concentratie
  • Meer zelfvertrouwen
  • Souplesse
  • Goede nachtrust
  • Meer energie

    Praktische informatie: 
     
  • 1 op 1 training in 4 wekelijkse sessies
  • Ook mogelijk op jouw locatie
  • De cursus kan ook worden gevolgd in het Engels of Duits

[Maak hier een afspraak voor jouw eerste behandeling]

https://youtu.be/N-dH6-y2mls

https://youtu.be/V7TujScZF38

aanmelden